29 March 2011

"Nüüd on see siis tehtud" ehk elektriautodest.

Tõepoolest.
Nüüd on see siis tehtud.  Kui siiani võis elektriautost Eesti kontekstis räägida pigem tingivas kõneviisis, on tänaseks olukord muutumas.  Nimelt otsustas Eesti valitsus vahetada 10 miljonit kasutamata saastekvoodi ühikut Eestimaad katva elektriautode laadimisvõrgu väljaehitamiseks ning 507 elektriauto soetamiseks.

Tehing näeb esmalt ette kogu Eestit katva elektriautode laadimisvõrgustiku rajamise hiljemalt järgmise aasta lõpuks. Teiseks võetakse kasutusele toetusskeem, mis muudab elektriautod tavainimestele soodsamaks ja motiveerib neid aastail 2011–2012 elektrisõidukit soetama. Kolmas tehingu osa puudutab 507 elektriauto kasutuselevõttu sotsiaaltöötajate poolt.

Ma ei hakka siinkohal arutlema, kuivõrd õige on üleüldse selline nähtus, nagu saastekvootidega äritsemine, kuid minu arvates on elektriautodesse investeerimise näol tegemist ainuõige sammuga.  

Kujutan juba vaimusilmas ette neid, kes elektriautosid maha teevad ning nende puudusi üles loevad. 
JAH! Tegemist ei ole imeliikuriga ja tõepoolest on elektriautol ka palju miinuseid, kuid kas pole mitte nii iga asjaga ? Ideaalset  ei olegi olemas. 
Mõned meediast läbi käinud argmendid koos minu vastuargumentidega. 

* Elektriautod on väikesed ja "kipakad"? 
- Kas tõepoolest peavad kõik sõitma vaid linnamaasturitega ? Igal autol on oma koht ja eesmärk ning nagu keegi tark inimene kunagi ütles "iga auto ei olegi mõeldud selleks, et sinna mahutada naine, neli last, telk, kummipaat ning ratastoolis vanaisa". 
Tegemist on siiski linnaautoga, mille peamine eesmärk on (muuhulgas) muuta meie linnakeskkond müra- ning saastevabamaks. 

Kui olime abikaasaga Brüsselis, jäi ühe esimese asjana silma, et linnapildis domineerisid pigem väikeautod ja kompakt- või minitautod ! Ehk siis lihtsamalt üteldes LINNAAUTOD. Kui meil eksib linnamaasturite virr-varri vahest harva mõni Smart'i sugune väikeauto, siis Brüsselis tundus pigem linnamaastur nagu mõni võõrkeha. 

Oma osa on selles ka Euroopas laialt levinud maksupoliitikal, mis soosib igati väikeautosid ning  loomulikult heal tasemel ühistranpordil. Viimast nii linna siseselt, kui ka lähi- ja kaugliinidel. Autoga sõidetakse rongijaama, sealt edasi rongiga, sest nii on 
a) mugav
b) kiire
c) odav

Muideks - elektriauto ei pea olema väike. põhimõtteliselt on prototüübina olemas  ka elektriline Hummer ning www.zev kaudu on Eestist võimalik osta ka nii ütelda "linnamaasturit"


Siinkohal panebki mind imestama nende Eestisse toodavate pisiautode hind, kuna pildil kujutatud linnamaasturi hind on nende omast isegi odavam (alla 30 000 EUR koos maksudega) ning muud näitajad (läbivus ühe laadimisega jne) samad või paremad. 


* Elektriautosid on vaja pidevalt laadida, nende läbimismaa on väike.  
- Siinkohal peab jällegi tagasi tulema selle juurde, et antud ajahetkel on tegemist siiski pigem linnaautoga. Ühe laadimisega 130 km ei ole minu arvates vähe. 
Meie kliimas on talvisel ajal väidetavalt sõidudistantsiks 90 km, ei oska seda kommenteerida enne, kui ei ole ise elektriautot proovida saanud (loodan siiralt, et ühel päeval on see võimalus). 
Ma ei oska ütelda Tallinna kohta, kuid Pärnus või seigi Pärnu lähistel elades ei tundu ka 90 km ühe laadimisega sugugi vähe. Vaevalt, et ma päevas nii pika maa maha sõidan !

* Elektriautoga peab iga sõidu eelnevalt planeerima, "äkki unustan laadida" jne.
- Ka praeguste kütusehindadega peab iga sõitu planeerima, seda küll muul põhjusel. Laadimise seisukohalt....  Kui sageli unustad sa laadimata oma mobiiliaku või näiteks enne pikemat sõitu oma autot tankinda ?  Mina näen küll täiesti oma elu elektriautoga !  Võib-olla ei ole see veel täna 100% võimalik, kuid vaid loetud aastad tagasi oli ka mobiiltelefon "rikaste mänguasi", mida müüdi vaid üks inimese kohta ja levialasse "korraldati väljasõite" nagu rahvasuu rääkis. 

Mäletate näiteks  Nokia 1610 ?  
Telefon kaalus ca 300g ning oli  16 cm pikk ja 3cm paks ? 
600 mAh  aku, mis kestis umbes 3,5 tundi !



Kas keegi kasutab täna, 15 aastat hiljem veel 600 mAh akusid ? Isegi minu odaval mp3 mängijal on sees 1500 mAh ! Ja kas keegi oleks siis - aastal 1996 - uskunud, et mobiiltelefon on väike, kerge, IGAPÄEVANE, levib kõikjal  ning sellega saad vaadata ja salvestada videosid, pildistada ning surfata netis. 

Netis ? 

Õigus www.*****.com jõudis ju meile alles aastaid hiljem ning 640*480 pildiresolutsiooniga digikaamera oli tavakasutajale pigem "kauge unelm". 

3,5 tunni asemel laen mina oma nutitelefoni täna kord nädalas, loen selle kaudu meili ja käin netis, filmin kõrgresolutsioonis videot ja pildistan oma pere ning mängin 3D mänge.

Kas see kõik oleks võimalik, kui 15 aastat tagasi oleks olnud inimeste vastuseis mobiilile või internetile samasugune, nagu täna elektriautole ?


* Elu võimalikkusest elektriautoga ? 
- JAH, ma kujutan täiesti ette oma elu elektriautoga. Arenguruumi on loomulikult palju, kuid algus on siiski tehtud.
Õhtul sõidan töölt koju, panen auto laadima, hommikuks jälle akud laetud ja aeg teele asuda.

Elan praegu korterealamus ning esimese asjana peaksin ilmselgelt ühistule selgitama, miks vajan konkreetset "isiklikku" parkimiskohta - sinna on veetud minu auto laadimiskaabel.  Seetõttu näen ühe esmase vajadusena Eestis teha soodustused korteriühistutele, kes võimaldavad oma elanikele laadimispunkte. Laadimispunktide paigaldus peaks olema autoomanikule tasuta või siis vähemasti "taskukohane".  Siinkohal oleks kohalikel omavalitsustel väga suur töö ära teha !

Eramajas või maakodus on asi palju lihtsam.  Plaanin oma talule nii või nii paigaldada päikesepaneelid ja tuulegeneraatori, mis teeks auto laadimise mulle veelgi mugavamaks ja odavamaks. 

Kindlasti peaksid elektriautode laadimispukte paigaldama oma parklatesse ka kõik vähegi tuleviku suunas mõtlevad kaubanduskeskused. Lähed poodi, pargid auto ja paned ta samas laadima. Laadimise eest tasumise võimalustena näen siinkohal valikuks kas mobiilset maksmist (mobiilne parkimine/laadimine) või siis laadimiskaardid, mida saab antud kaubanduskeskusest osta.

Ilmselt peaksid laadimiskohatadele mõtlema hakkama ka kõikvõimalikud toitlustuskohad, eriti sellised, kuhu "läbisõidul satud".
Tean, et näiteks McDonalds on paljudes riikides teinud oma külastajate jaoks elektriautode laadimiskohad.

Kindlasti peaksid laadimiskohtade paigaldamisele mõtlema ka kõik tavapärased "bensiinijaamad" !


* Kas ma soetaksin endale elektriauto ?
- Jah, kindlasti.
Tegelikult olen sellest päris ammu unistanud.
Kuigi elektriauto ei ole "uus nähtus" (General Motorsi EV-1 oli 1990-te keskel rahva seas väga populaarne, kahjuks otsustas GM kütusefirmade survel selle tootmise lõpetada ning KÕIK TOODETUD AUTOD INIMESTELT TAGASI VÕTTA JA HÄVITADA !), on nende hind praegu paraku samas seisus, mis mobiiltelefonidel Nokia 1610 aegu. Eesti puhul tuleb siia juurde lisada veel ka (paraku) meie ülimadalad palgad, mis võib saada tõsiseks komistuskiviks, kui just keegi firma ei tule välja USA sarnaselt ideega pakkuda elektriautosid taskukohase kasutusrendiga (Usas oli rendihinnaks 200 USD, eh ca 140 EUR, meie palgataset arvestades võiks-peaks see hind olema madalam).

AGA SIISKI !
Algus on tehtud !

Kui mobiiltelefonide vastu oleks omal ajal olnud samasugune vastuseis kui elektriautol praegu,  oleks meil täna..... ?




23 comments:

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriautod lumes
VIDEO: BMW tulevikusõbralik superauto i8 teeb Skandinaavia lumes proovisõitu - Forte

Elektriautod antarktikas:
http://www.polarfoundation.org/news/news_detail/the_princess_elisabeth_station_gets_its_zero_emission_vehicle/

Lausa kohatu on elektrimootorit sisepõlemismootoriga võrrelda, viimane tundub aegunud tehnoloogia – jõudu on ainult teatud pöörete vahemikus, elektrimootoril vastupidiselt kogu aeg. http://www.greengate.ee/?page=473

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Juba nõuka ajal teati kuidas laadida ELEKTRIAUTODE akusid mõne minuti jooksul...Электромобили в СССР
Электромобили в СССР

http://fooyoh.com/car_video/watch/_dzW1K5-iy4

Elektrisõidukeid laetakse kolme minuti jooksul:
http://ee2020.wordpress.com/2010/06/30/jfe-to-conduct-field-trials-of-super-rapid-charger-by-years-end/

PÄIKENE KINGIB MILJARDEID... Eestis on samapalju päikest kui Prantsusmaal,ka sombuse ilmaga päikesepaneelid annavad elektrit.
http://solarchargeddriving.com/news/solar-carports/427-solar-carport-revolution-is-underway-in-us.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Vaheta sisepõlemismootor elektrilise vastu,vahetamine on lihtne,kodugaraazis tehakse asi ää:
http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/09/ehita-tavaauto-elektriautoks.html

22 aastane Horvaat(s.o. rullnokk) ehitas hävinud mootoriga BMWst võimsa võidusõidumasina | Reporter s.o. ta vahetas sisepõlemismootori
elektrilise vastu

Vaheta sisepõlemismootor elektrilise vastu.
http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2011/02/horvaat-ehitas-havinud-mootoriga-bmwst.html

Elektrijalgratta ehitusõpetus:Яростанмаш. Как сделать электровелосипед из обыного велосипеда?
Яростанмаш. Как сделать электровелосипед из обыного велосипеда?

http://www.yarst.org/eBike.htm

Kümne päevaga tavaautost elektriauto kursus:
Commuter Car Conversion Workshop EVent
http://video.google.com/videoplay?docid=5148280482272042028#

Sisepõlemismootori elektrilise vastu vahetamise aabits:
Electro Automotive: Electric Car Books

http://www.electroauto.com/info/books.shtml#convertbook

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

See rullnokk horvaat ju tegi vanast parsast võimsama kui Lamborghini...
Nii,et sinu tekst elektriautode lahjasuse kohta on kuidagi vildakas.

Ja see müügijutt,kas riik toetab siis kõikide ka www.zev.ee müüdavaid autode ostmist vää?
Miks üldsegi peaks keegi ostma neid sõidukeid riigilt kui riik sai need CO2 kvootide eest?
Toetuse maksimaalne määr on 18 000EURi, kuid toetust ei anta rohkem kui 50% auto soetushinnast või 1000EURi 1kWh aku mahtuvuse kohta, lähtuvalt sellest kumb on madalam.
http://www.mkm.ee/elektriautode-toetus/


Selle toetusraha eest saab ju ZEV-ist auto tasuta.
Eestis toodetavate elektriautode hinnnad:
http://www.zev.ee/index.php?id=10&id_lang=1
www.zev.ee

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Kui autode ostu toetatakse vähemasti poole hinna kinni tampimises siis elektrijalgrattaid mis maksvad vaid üks tuhat eurot peab riik jagama tasuta!!!!
Kas toetus laieneb ka elektrijalgratastele? Kui ei siis miks?

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Eelektrijalgratas on linnatingimustes veelgi kiirem kui mistahes auto:)))
Auto tekitab linnas stressi,seisa nagu idioot fooride taga!!!:))
Autojuhid on jah idioodid,eriti Dublini omad sest see on suisa haiglane kui valesti on organiseeritud liiklus.

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriautode Ilma kaablita laadimine
http://www.allcarselectric.com/blog/1051892_your-iphone-can-charge-wirelesslyhow-about-your-electric-car

http://planetgreen.discovery.com/tech-transport/how-far-off-is-wireless-electric-car-charging.html

http://planetgreen.discovery.com/tech-transport/will-solar-roads-change-electric-cars.html

http://www.greencarcongress.com/2011/01/j2954-20110107.html#more

http://ee2020.wordpress.com/2010/08/06/evatran-previews-cordless-electric-vehicle-charging-station/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Ma ei saa aru mis vastuseisust sa räägid kui terve maailm,eriti Austraalia ja Inglismaa,ning USA elanikud suisa nõuavad elektriautosid.Lugege
All Cars Electric uudiseid:

http://www.allcarselectric.com/blog/1057418_level-3-quick-charging-for-your-electric-car-how-it-works?fbfanpage

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

VIDEO: Miks ikkagi otsustas riik soetada 1000 elektriautot?
http://forte.delfi.ee/news/auto/video-miks-ikkagi-otsustas-riik-soetada-1000-elektriautot.d?id=42949979&l=wdelfi

Tommy said...

"Ma ei saa aru mis vastuseisust sa räägid "

Ma räägin vastuseisust Eestis ! See on hämastav, kui suur on inimeste vastuseis elektriautodele, seada peamiselt rumalusest või teadmatusest (ajupesust).

Mujal on elektriautod tõesti populaarsed ja mis peamine - TASKUKOHASED.

Muideks - umbes 100 aastat tagasi oli meie teedel rohkem elektrisõidukeid, kui sisepõlemismootoriga sõidukeid. GM EV-1 oli samuti väga populaarne. Miks ? Sest need olid a) vaiksed; b) odavad; c) puhtad !

Miks siis on elektriauto kahel korral "tapetud" ? Lihtne - naftamaffia surve. Kui EV-1 võeti tootmisest maha ning kõik autod (nii need, mis olid müümata kui ka need, mis olid juba inimestele müüdud) läksid hävitamisele, oli USA-s suured protestiaktsioonid ja meeleavaldused, aga kütusefirmade surve oli paraku tugevam. Kuna EV-1 müüdi vaid kasutusrendiga ja selleks ajahetkeks ei olnud ühtegi neist "väljaostetud" võeti inimestelt lihtsalt kõik autod käest ära ja pressiti kokku.

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriautodega on sama lugu,et kaupmehed panevad hinnaga kirve selga.
Ma olen kindel,et kui otsida ise jupid ja ise kokku kopsida siis saab kümneid kordi odavamalt.
Jutud käivad,et elektriautode laadijaid saab 700 euroga,neid USA-s müüakse 4,5 tuhandega...jne.

Tommy said...

"Ma olen kindel,et kui otsida ise jupid ja ise kokku kopsida siis saab kümneid kordi odavamalt"

tava-auto ümberehitamine elektriautoks läheb maksma umbes 9500 EUR koos töörahadega, kui oskad ise kokku panna, saad odavamalt.

Tommy said...

Aga tasapisi hakkab juba looma:

Kia "Naimo" näiteks:

* 3,9 meetri pikk
* 1,844 mm lai ja 1,589 mm kõrge (ehk siis ruumi on linna-auto kohta mõnusalt)

* Elektrimootori võimsuseks on 80 kW, maksimaalse pöördejõuga 280 Nm, andes auto tippkiiruseks 150 km/h.

* Akudes kasutatakse liitiumioonpolümeeri ja akupaki mahuks on 27 kWh, mis võimaldab autol sõita ühe laadimisega 200 km. Kiirlaadimisega saab akud 80% täis laadida 25 minutiga, tavalaadimisega saab akud 100% täis viie ja poole tunniga.

Tommy said...

Tegelikult aga ootan juba suurima huviga Chevrolet "Volt"´i Eestisse jõudmist. Sain aru, et Euroopas peaks selle aasta lõpus müüki tulema. Kui ma ei eksi, siis järgmine autoleht teeb Voltis mingi ülevaate.

Tippkiirus 161 km/h
Võimsus 111kW

Volt erineb teistest elektri- ja hübriidautodest. Ta läbib 60 kilomeetrit ainult elektri jõul, mis on talletatud 16-kWh liitium-ioonakusse. Kui aku tühjeneb, hakkab tööle pardageneraator, mis toodab auto mootori tarbeks elektrit ning samaagselt laeb ka akut. Seetõttu on Volti sõiduulatus enam kui 500 kilomeetrit. Volt on keskkonnasõbralik alternatiiv neile, kes praegu sõidavad bensiini- või diiselmootoriga autodega. Volti laadimiseks sobivad tavalised 230V voolupistikud ning aku täielik täislaadimine võtab aega alla kolme tunni.

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

9500 Euri eest saab juba uue auto.
Kas sa siis ei vaadanud Eestis toodetavate elektriautode hindu?
www.zev.ee

Kuule,elektriautol ju ei ole mitte kui midagi keerulist ja mis oleks kallis.
Elektriautode kõrged hinnad on puha bluff.

Rullnokk ehitas hävinud mootoriga BMWst võimsa võidusõidumasina s.o.
vahetas sisepõlemismootori elektrilise vastu:
http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2011/02/horvaat-ehitas-havinud-mootoriga-bmwst.html

Kas sa Tommy tead mis hinnaga saab Voltast elektri mootori elektriauto tarbeks?

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Kallis Tommy,miks sa vaikid,ma küsisin sinult küsimuse:"Kas sa Tommy tead mis hinnaga saab Voltast elektri mootori elektriauto tarbeks?"

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Hiinast saab odavalt elektriautosid.
http://www.alibaba.com/products/electric_car/--------------296-213.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

See on ülimalt küüniline ja häbiväärne tegu,et Eesti riigivõimud kes said CO kvootide eest elektriautod tasuta müüvad neid oma kodanikele kallilt.Ometigi Eestis toodetavaid elektriautosid müüakse palju odavamalt ja nood on nägusamad ja muidugi ka hiinas müüakse palju odavamalt ägedaid elektriautosid:
http://www.zev.ee/index.php?id=10&id_lang=1

Hiinast saab odavalt elektriautosid:
http://www.alibaba.com/products/electric_car/--------------296-213.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Väiketanklate omanikud peaksid ühinema(riik nõuab neilt tagatisraha 100 tuhat eurot) ja lõpetama fossiilsete
kütuste müümise.Üheskoos tellima Hiinast hulgi päikesepaneelide
kristalle ning ehitama päikesepaleelidel tanklaid.Eesti riigivõimud
arvatavasti ei rajagi elektriautode laadimisjaamu.Võtkem siis asi
enese kätte ja üheskoos Eesti elektriautode tootjatega rajagem
elektriautodele laadimipunktid.
www.zev.ee.


Unustage need fossiilsed kütused,tõmmakem vesi peale kütuse
monopolidele.
Vaadake millised on moodsad tanklad:
PÄIKENE KINGIB MILJARDEID... Eestis on samapalju päikest kui
Prantsusmaal,ka sombuse ilmaga päikesepaneelid annavad elektrit.
http://solarchargeddriving.com/news/solar-carports/427-solar-carport-r
evolution-is-underway-in-us.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Muretu Matsi elu.

Muretu on Matsi elu ei tunne ta elektriarveid
muretu on Katsi elu kes ei mõista küttearveid
päike võtab elektriarved
tuul see kütab toa

Muretu on Matsi elu perse all tal elektriauto
muretu on Katsi elu perse all tal elektritraktor
tuul see laeb autu aku
päike kütab traktorit

Muretu on Matsi pere
kodulaenu ta ei vaja
maja tegi talle Teeme Ära

Muretu on Matsi elu ta ei pea ostma süüa
Ökoküla katab laua
Masinaühistus hea lulli lüüa

Muretu on Matsi elu oma vabrikus väikeses
tööd teevad
tuul ja päikene

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Venelased on eestlastest tükk maad ees kodu garaazis elektritsiklite ja autode ehitamise asjus
http://www.skif.biz/index.php?name=Forums&file=viewforum&f=25

http://electricmobile.ru/forum/index.php

http://e-m.org.ua/modules.php?name=Forums

http://www.diyelectriccar.com/forums/showthread.php/ev-information-669.html

http://shulipa.b.qip.ru/?0-5

Samodelkin.komi.ru

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriautod on odavad.
Электромобиль за 1500 долларов можно построить самому
http://inetauto.ru/2010/05/08/jelektromobil-za-1500-dollarov-mozhno.html
В Германии готовят электромобиль за 5000 евро
http://autotesla.com/v-germanii-gotovyat-elektromobil-za-5000-evro/
Eestis toodetavad elektriautod kümnest kahekümne tuhandeni:
http://www.zev.ee/index.php?id=10&id_lang=1
Hiinast saab odavalt elektriautosid.
http://www.alibaba.com/products/electric_car/--------------296-213.html

Unknown said...

eelmisele: elektriauto odavus on suhteline ! Kui tähelepanelikult ise neid oma postitatud tekste loeksid siis märkaksid, et tegmeist on auto hinnaga, vaja on aga ka akusid ! Saranaselt hakkab Eestis elektriautosid müüma ka näiteks Citroen. Akud saad siis ise kas eraldi juurde osta või nii nagu Citroeni ja ka Sinu viidatud Sakslase puhul - neilt rentida ! Akupakk aga maksab ise suurema osa auto hinnast (ca 20 000 EUR). Citroeni puhul hakkab akupaki rento olema väidetavalt ca 80-90 EUR . Kui suudetaks lahendada see piisava mahtuvuse ja laadimiskiirusega akupakkide hinnaprobleem, oleks elektriautol tõepoolest tulevikku....