25 August 2010

Mis imeloom on "Zero Emission Vehicle", ehk elektriautodest lähemalt.

Enamustele inimestele seostub sõna "elektriauto" kas mingi kummalise välimusega ja kalli imemasinaga, mida vaid rikkurid endale eputamiseks saavad lubada või siis plastmassise ja Eesti kliimasse mittesobiva "rollerautga". 
Ühesõnaga - ei midagi asjalikku ja praktilist, pigem ulmevaldkonda ja prototüüpidesse jääv "futuauto".



        



Tuleb "tuttav ette", kui neid pilte vaadata ?
Samas "lipsab" meie uudistest vahetvahel läbi ka mõni asjalikum kirjutis, kus räägitaks elektriautodest (Zero Emission Vehicle", mida ka tõepoolest autoks võib nimetada. 
Kui sellel aasta lõpus müüki saabuvat Peugeot iOn´i  võib tähte närides veel kuidagi välimuse järgi sinna "futu" või "ufoautode" sekka surada


Siis Nissan Leaf, Opel Ampera ja Ford Focus EV või siis ZEV CT1510 näevad välja nagu täiesti tavalised "normaalsed" autod.

 





Uurisin  Eestis elektriautodega tegeleva "OÜ ZEV" tegevjuhi Teet Randma käest, mis "imeloom" see elektriauto siis tegelikult on. 
Uurisin lähemalt elektriauto kasutusega seonduvate kulude, reaalse kilomeetrihinna, laadimise ja muu vajaliku kohta. Lähitulevikus on plaanis üks elektriauto ka "Puhta Elu" kasutusse võtta ja sellega natukene sõiduproovi teha. 


Nüüd siis kõigest lähemalt. 

* Kas Elektriauto on pigem "rikaste lõbusõiduk" või on tegemist mõistliku sõidukiga, mille peale ka tavaline pereisa võiks mõtelda ?

Elektriauto on tavalisele linnasõiduautole täiesti mõeldav alternatiiv. Sellega sõitmine ei ole küll päris tasuta (isegi kui kasutad laadimiseks isiklikku tuulikut või päikesepaneeli), kuid kindlasti on majanduslikkus mõttes tegemist mõistliku alternatiiviga, mitte lihtsalt "rikaste mänguasjaga".

* Kui suur on elektriauto sõidukulu ?

Pliiakudega
1T elektriauto koos akude eluea pikendajaga (uus tehnoloogia, mis meil nüüd testitud ja teeb imesid) on sõidukuluks kuskil 30senti/km. Sellest ca 10 senti on elektrikulu ja 20 senti on akude kulu.

Liitiumakudega on sõidukulu kallim seoses akude suurema sõidukuluga - ca 60 senti/km.

Võrdluseks on ühe kilomeetri hind 8L/100km bensiiniautoga (suhteliselt säästlik linnasõit) 17,25 bensiinihinnaga 138 senti.

Seega - kui sõiduauto aastane läbisõit on 10 000km (ca 30km/päevas), säästab pliiakudega ca 11 000 EEK ja liitiumakudega ca 7800 EEK aastas.
Suurema läbisõidu puhul on ka sääst suurem. Näiteks 70-80 km päevase läbisõidu puhul, on sääst ca 30 000 EEK pliiakudega ja 21 000 EEK liitiumakudega aastas.

* Millised on elektriauto hoolduskulud ?


Elektriautol on küll veermikuga seotud hooldused (piduriklotsid, amortisaatorid jne.), aga mootoriga seotud hooldused praktiliselt puuduvad. Mõned mootorid on harjadega, siis tuleb iga 15 000 tagant harju vahetada, enamus on tänapäeval aga harjavabad mootorid - sellel on iga 100 000 tagant laagrite vahetus.
Muud hooldust ei ole.
Akude vahetamist käsitlesime juba sõidukulus.

* Kuidas käib laadimine ja kui kaua akud vastu peavad ?


Laadijad on täisautomaatsed - ei pea muretsema selle pärast eriti - pistik külge ja kui akud on täis, lõpetab laadija oma töö ning lülitub välja. Mingit "balansseerimist" mõned laadijad teevad, aga see on väikse vooluga.
Laadimine toimub tavalisest "võrguvoolust" 220V 16A. Ühe laadimisega sõidab auto (sõltuvalt akupakist) 100 - 150 Km, mis peaks olema piisav nii linnasõitudks kui ka linna-lähi sõitude puhul.

Liitiumakudega ei ole oluline pidev laadimine - pliiakud on selles suhtes tundlikud. Liitiumaku kasutus on nagu mobiilil - mäluefekti enam ei ole, vahet pole kuidas laeb. Samas on liitiumakud kordades kallimad.

Pliiakusid võib laadida ka lühiajaliselt - liitiumakusid väidetavalt võib, kuid nii põhjalikud testandmed meil liitiumi kohta puuduvad. Soovitaks siiski pikemaid laadimisi kui 30 minutit liitiumiga. Samas eks alati ole mõistlik akud ikka võimalikult täis alati hoida.

Laadimistega akude eluiga pikkamööda väheneb. Akude eluea lõpuks loetakse mahtuvuse vähenemine 75% peale algsest.

* Kas akusid saab laadida vajadusel ka näiteks bensiinijaamades ?

Otseselt sellist teenust veel ei pakuta. Statoil ei luba laadida - samas Lukoilis olen laadinud. Oleneb ilmselt
teenindajatest ja oma suhtlusoskusest :)
Rootsis on laadimispunkte juba päris palju ja näiteks Portugalis tahetakse Lissaboni-Porto kiirtee laadimispunktidega katta 2011. aastaks.

* Talvel ja külmaga sõitmine ?

Me teeme autosid ka akude termoisolatsiooniga ja eraldi salongisoendiga (üldiselt bensiini või gaasi soendi talveks). Autosid saab kasutada seega aastaringselt - ise vähemalt kasutame.
Esituled mõjutavad läbisõitu/energiakulu 5% , kuid meil on olemas ka tootevalikus LED päevasõidutuled, millega ei ole seda probleemi.

* Elektriautot saab ka ise ehitada ?

Koversioon, ehk tavalisest autost elektriauto ümberehitamine annab kõige parema ning unikaalsema lõpptulemuse. Tänaseks oleme teinud näiteks elektrimootoriga Pobeda ja VW Golf.
Konversiooni puhul me pakume 18kw ja 24kw (max võimsus) AC 72V harjadeta komplekte. VW Golfis kasutasime 6,5kw lahendust ning 6x150Ah12V akusid.
Tegime akude soojustuse ning salongi soojendus pandi bensiinilt. Kokku läks maksma kliendile 175 000 EEK.

Täna saame me isegi vist nõks odavamalt teha - saame odavama hinnaga komponente. Juhul kui soovid täitsa ise ehitada, siis lähevad veel ka tööde rahad maha.


Kirjavahetuse alusel kokku pannud:
Toomas Toimeta, "Puhas Elu"

***

Lõpetuseks.

Loodetavasti hakkab ka Eesti teedel järjest rohkem liikuma osaliselt või täielikult elektri jõul liikuvaid sõidukeid, kindalsti oleks suureks "abimeheks" see, kui nii meie bensiinijaamad kui ka näiteks linnavalitsused hakkaksid rohkem mõtlema elektriautode laadimisvõimalustele ja seeläbi oluliselt puhtamale ja müravabamale linnakeskkonnale.

Ootan juba huviga Eesti meedias uudised stiilis "Nüüd saab ka Statoili bensiinijaamades elektriautosid laadida" või "Pärnu linnvalitsus katab kesklinna elektriautode laadimispunktidega".

Ja veel.

Et ennetada juba eos etteaimatavaid kommentaare stiilis: "elektriauto on mõttetu, sest sellega saab sõita vaid 100-150 km" jms.
Sama rumal ja kohatu oleks kurta, et tavaline sõiduauto jääb maastikul hätta või suure maasturiga ei mahu linnas parkima !
Igal sõidukil oma koht ja eesmärk ja keegi ei ootagi Honda Civicult Toyota Landcruiseri läbivusvõimet. Elektriauto sobib igapäevasõidukiks inimestele, kes teeva kõik või suurema osa oma sõitudes linnas ja või linnalähistel ning kasutavad kaugeteks sõitudeks kas ühistransporti või siis on peres lisaks veel ka teine, nn. "tavaline" auto.

Tahes tahtmata meenub üks netiavarustest meelde jäänud kommentaar seoses mujal Euroopas väga populaarsete väikeste linnaautodega (Aygo, IQ, Yaris, Smart jne). Ikka ja jälle "virises" keegi, et need on kautud autod, sest pagasiruum on liiga väike ja üleüldse ei mahu sinna autosse midagi. Seepeale ütles keegi kuldsed sõnad: "iga auto ei saagi olla mõeldud selle jaoks, et sinna mahuks lisaks juhile veel nädala toidumoon, koer, kolm last, kummipaat ning ratastoolis vanaisa..."

Mõtelge rohelise(ma)lt !























11 comments:

Tommy said...

lisakommentaaridena lisaksin, et Euroopas ringi vaadates näeb linnades üha enam ja enam laadimisjaamu ja ka Eestil oleks aeg ajaga kaasas käia.
Lisaks laadimisjaamadele (nagu näiteks POD´id Inglismaal) tutvustati hiljuti ka induktsioonimeetodil toimivat elektriautode juhtmevaba "Park and Go" laadimissüsteemi.

Akude kestvuse kohta veel niipalju, et kui Eestis saab siiani kasutada akupakke, mi sühe laadimisega läbivad 100-150 km, siis uue põlvkonna Liitiumakud võimaldavad juba 400-500 km läbimist.

"Uued tuuled" puhuvad ka elektriautode salongisoojenduse osas. Esiteks pannakse tavaautoga võrreldes oluliselt suuremat rõhku salongi termoisolatsioonile, mis on oluline nii soojas kui ka jahedas kliimas.
Teiseks uuenduseks elektrimootori ja aku tööst eralduva soojuse kasutamine läbi soojusvaheti (soojusinverter). Katsed on näidanud, et seeläbi pikeneb ka akude eluiga ning elektriauto üleüldine energiatõhusus.

Tommy said...

Ka laadimisjaamade osas on asjad edenenud. Taani lubas terve riigi katta elektriautode laadmisjaamade võrgustikuga aastaks 2011.

Inglismaal on laadimiskohtade võrgustik juba praegu heal järjel ja arenemas. Ainuüksi Londonis on tänaseks üle 50 laadimisjaama.
Inglismaal on laadimine lahendatud "Lectrobay" nimeliste seadetega, nagu on näha ka minu blogipostituse viimasel fotol.
Laadimine ise on tasuta, maksta tuleb vaid laadimisjaama käivitamiseks/avamiseks mõeldud kiibi eest. Seda on võimalik rentida või siis osta "ühekordne" kiip näiteks kaubanduskeskusest. Londonis on lubatud aastaks 2015 laadimisjaame iga miili kohta.

Rootsis lisandub laadimikohti järjest juurde, kes on käinud Åre´s suusatamas on neid sinise-punasega poste seal ilmselt ka näinud. Rootsis saab tänu "Swedish Energy Agency" heale tööle sellest suvest elektriauto laadimise eest maksta ka näiteks mobiiliga (sarnane meie mobiilse parkimisega). 2009 aastal alustas ka Rootsi McDonalds koostöös "Elforskiga" oma hamburgerikohtade juurde elektriautode laadimiskohtade paigaldamist.
Euroopa 2010 aasta roheliseks pealinnaks valitud Stockholm paigaldab üha uusi laadimiskohti (2009 oli neid 100, täna vist juba rohkem) ja teeb omalt poolt kõik, et elektrauto oleks "turvaline investeering" ja neid tänavapilti ühe enam ilmuks. Laadimisjaamad on näiteks 14-s Stockholmi kesklinna parklas.

Maha ei jää ka Euroopa puhtaimaks ja keskkonnasõbralikumaks linnaks valitud Helsinki ! Planeerimisel on muuhulgas näiteks maailma esimene "roheline kiirtee" - laadimisjaamade võrgustikuga kaetud maantee Helsinki Turku vahel, mis valmib aastaks 2016.

Vot - Eestil on, millest/kellest eeskuju võtta

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Ehita tavaautost elektriauto 101 osaline youtube dok. film
http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=qn-JLgly0x0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GLultcRQBAU&NR=1


http://www.youtube.com/watch?v=ffAC5zXhwSQ&feature=related

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Ehita tavaauto elektriautoks,paar kutti on ehitanud ja seda protsessi ka linti võtnud:
http://www.zev.ee/foorum/viewtopic.php?f=3&t=125

Re: Alustame ABC'st

PostitusPostitas xmasta N 22 Okt 2009, 19:00
pilt pidi ütlema rohkem kui tuhat sõna, liikuv pilt ilmselt veel enam!
Seega sõber või mitte inglise keelega, küllap üldisest värgist saab aru ja paarile keerulisemale kohale küsib tuttavalt tõlget, et siis soovitaks vaadata seda kuidas paar kutti on ehitanud ja seda protsessi ka linti võtnud:

http://www.makinnoize.com/evcapri/Kearo ... Video.html - siin üks austraalia kutt ja tema ehitatud cabrio ( LiFePo4 akudega )

http://www.kiwiev.com/1_2d_the_donor_car.html - ja siin teise kuti ehitatu, vasakul menüü siis järjest episoodidega, alustades doonor auto ostust ( plii akudega )

ise ei ole veel ehitamiseni jõudnud aga mõtted liiguvad ja võimaluste otsimine käib, loodan et aitab mõnes osas ;)

xmasta

Postitusi: 38
Liitunud: P 26 Juul 2009, 02:25
Asukoht: Tallinn

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

IN ELECTRIC WE TRUST
http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/Blog/Blog.html

http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/Blog/Entries/2010/6/28_Odyssey_Batteries_sponsors_ourFormula_Green_prototype_racecar.html
Earth : 1 , Oil Companies : Zero

It started out with an electric drive conversion of a
2 door convertible, with DIY videos of the build...

Then it turned into a successful world speed record on an electric motorbike...

Now with an electric racecar, Kearon and crew
truly have the ‘EV grin’!

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elumajad ehitatakse päikese ja tuule abiga elektriautode laadimisjaamadeks ja seetõttu kogu Eestis sõidukite mootorid vahetatakse elektrilisteks.

Elumajad ehitatakse päikese ja tuule abiga elektriautode laadimisjaamadeks ja seetõttu kogu Eestis sõidukite sisepõlemismootorid vahetatakse elektrimootorite vastu.

Elumajad ehitatakse päikese abiga elektrijaamadeks
http://www.arileht.ee/artikkel/377069?lk_id=1111&sisu=27
Von Krahli teatri juht Peeter Jalakas on juba rajanud oma maakodu nii,
et ei maksa monopolistist Eesti Energiale mitte sentigi.
Teatrimees Jalakas on juba praegu jätnud oma suvekodu majandades
Eesti Energia pika ninaga. Ta rajas viis aastat tagasi omaenese
tarkusest tuule ja päikese jõul töötava elektrisüsteemi, mis
varustab ligi 200-ruutmeetrise maja viit elanikku toimetulemiseks
piisava hulga elektriga.

Ehita tavaautost elektriauto 101 osaline youtube dok. film
http://www.youtube.com/watch?v=VgNTkvEqnRs&feature=fvw

http://www.youtube.com/watch?v=qn-JLgly0x0&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=GLultcRQBAU&NR=1


http://www.youtube.com/watch?v=ffAC5zXhwSQ&feature=related

Elektriauto ehitamise juhised
http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/Watch_Video.html

Auto ehitamise blogi You may even get some ideas for your own build!
http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/EV_Build_Photos/EV_Build_Photos.html

IN ELECTRIC WE TRUST
http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/Blog/Blog.html

http://www.evcapri.com/Kearons_EV_Capri_-_100_electric_car_conversion/Blog/Entries/2010/6/28_Odyssey_Batteries_sponsors_ourFormula_Green_prototype_racecar.html

Tekkis endal kindel plaan ehitada elektriauto ja mitte mingi mäguauto vaid suur keskklassi auto. Käepärast saada 5'ne BMW.
http://www.zev.ee/foorum/viewtopic.php?f=3&t=125
Re: Alustame ABC'st

Ehita tavaauto elektriautoks,paar kutti on ehitanud ja seda protsessi ka linti võtnud:
http://www.zev.ee/foorum/viewtopic.php?f=3&t=125


http://www.makinnoize.com/evcapri/Kearo ... Video.html - siin üks austraalia kutt ja tema ehitatud cabrio ( LiFePo4 akudega )

http://www.kiwiev.com/1_2d_the_donor_car.html

http://www.zev.ee/foorum/viewtopic.php?f=3&t=125
Re: Alustame ABC'st

Postitas mart K 21 Okt 2009, 15:24

Üks väga põhjalik kirjeldus tavaauto elektriautoks ümberehitamise kohta on MetricMind kodulehel olev Audi ümberehitamise projekt.
Sisaldab ka põhjalikke arvutusi ja selgitusi ning kõik mõõdud on ilusti ka eestlasele mõistetavas meetermõõdustikus.
http://www.metricmind.com/audi/main.htm

Miks kasutada käigukasti - aga sellepärast, et sedasi saab hakkama tükki väiksema ja odavama mootori ning kontrolleriga

Lähemalt saab lugeda selgitusi siit: http://www.cafeelectricpress.com/blog/?p=22

Lisaks soovitan säilitada ka siduri - palju mugavam on näiteks parkida ja tagurdada. Kuigi see otseselt vajalik ei ole, on siiski siduriga käiku palju mõnusam ja mugavam vahetada kui ilma.

mart

This is my third conversion of a conventional vehicle to a pure electric.
http://www.metricmind.com/audi/main.htm

I will describe the process of converting a gasoline car to electric one.
http://www.metricmind.com/ac_honda/main2.htm

Shift gears, or direct drive?
http://www.cafeelectricpress.com/blog/?p=22

Netgain Motors
http://evcomponents.com/cscart/index.php?dispatch=categories.view&category_id=181

This website is devoted to those who are involved in or interested in the conversion of electric cars and other electric vehicles in South Australia.
http://www.aevasa.kestar.com.au/

Malcolm Faed's Electric Vehicle Blog
http://a4x4kiwi.blogspot.com/2010/08/central-nsw-recharging-region-expo.html

Rudi Tuisk is setting up shop in Sydney
http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/08/malcolm-faeds-electric-vehicle-blog.html

I had originally created this site to share my automotive experiences with friends and fellow enthusiasts.
http://www.dpcars.net/

Veidrik said...

Väga hea info. Praeguseks hetkeks on juba jõutud olukorda kus zev.ee lehelt saab tavalise hinna eest elektriauto, mida on praktiliselt tasuta üleval pidada. Lahe, nüüd peaks zev endale tunduvalt rohkem reklaami tegema hakkama.

Jaanus

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriautod antarktikas:
http://www.polarfoundation.org/news/news_detail/the_princess_elisabeth_station_gets_its_zero_emission_vehicle/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Järgnev lugu just postitusega väga kokku ei lähe aga puhta eluga küll:)))
Kuule Tommy,mis sina arvad sellest hydrogeenist? Youtubes nii mõnigi väidab,et see kütus on tasuta:
FREE ENERGY # 32-1 TOTALLY 100% OFF GRID HOUSE BY THE RENEWABLE ENERGY Part 1
http://www.youtube.com/watch?v=3bEyv1FRVYI&playnext=1&videos=mx-fiYA48XM&feature=mfu_in_order


Leidsin häid mõtteid:
KÕIGE LIHTSAM TUULIK http://www.youtube.com/watch?v=4iqaNJVjEI8&feature=related

Building a Wind Turbine VAWT (Step 1 of 46) - Layout Rotor Location Lines
http://www.youtube.com/watch?v=h7sXkRdH4Po

Äripäeva artikkel:
"Elekter peaks olema tasuta"
Enn Kaljo
innovaatiliste lahenduste uurija
...30.04.2008 00:00

Tommy said...

hüdrogeenist ? Maarvan,e t sa pead silmas vesinikkütusel sõitvaid autosid. Ei ole selle teemaga kahjuks väga kursis, kuid uurin. Esimene küsimus, mis mul sellega tekib, on turvalisus. Vesinik on autos kõrgsurve all, avariikorral on sisuliselt tegemist pommiga...

Sisuliselt on vesinikautode puhul tegemist elektriautodega ainult energia salvestina ei kasutata akusid, vaid energia „toodetakse“ jooksvalt.

Suurim probleem on vast kütuseelemendis olev plaatina, mis teeb vesinikauto ehitamise väga kalliks, lisaks on plaatina kaevandusmahud väga väiksed, mis saab olema suureks takistuseks.

Lisaks efektiivsus - kui akutoitega autos kasutatakse efektiivselt ära ~70 % siis vesinikelemendi korral saadakse kätte kõigest veerand vesiniku tootmiseks kulutatud energiast, sest lisanduvad energia kulutused vesiniku transportimisele, kokkupressimisele ning ka kütuseelemendis toimuvale elektrolüüsile.

Ma tean,e t on olemas ka sellised "vesinikautod", kuhu tangitakse puhas mage vesi ja elektrolüüs toimub otse autos, kuid siin tekib teine takistus - PUHAS VESI.
Miks see on probleem, võid lugeda siit:
http://puhaselu.blogspot.com/2009/08/puhas-vesi-kallim-kui-kuld.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Kuda nii,et Eestis pole laadimispunkte?!
Minu teada Vabaduse platsi all olevas parklas on laadimispunkt ja mööda linna on mujalgi.
Seoses sellega,et müüakse seda iMiev-i(või oli see muu mark) on hoolitsetud ka laadimispunktide olemasolu pärast.