14 August 2009

Autod ja transport

Samal ajal, kui tuleviku suunas mõtlevas Euroopas on automüügi edetabelis ökonoomsed ja võimalikult väikese kütusekuluga väikeautod, troonivad Eesti automüügitabeleid endiselt suured ja janused maasturid ning võimsad mootorid.

Täna, aasta 2008 juulikuus, troonivad Eestis enim-müüdud autode edetabelis linnamaasturid nagu Honda CR-V ja Toyota Land Cruiser.

Saksamaal on tänase seisuga enim müüdud autod aga hoopis : VW Golf, Opel Astra, Opel Corsa, VW Polo, Mercedes A-Class, BMW 1-Series, Ford Fiesta.

EL riikide läbilõikes on enimostetud autod Peugeot 207, Volkswagen Golf, Ford Focus Opel Corsa, Opel Astra, Renault Clio, Fiat Punto, Ford Fiesta.


Millest selline erinevus ?

Erinevus saab alguse suhtumisest ja mõttelaadist. Eestis on auto hetkel kahjuks mitte transpordivahend vaid staatusenäitaja. Auto ostmise juures ei mõelda mitte sellele, kas see on ökonoomne ja säästlik vaid selle, kas see on "vinge", "võimas" ning "piisavalt edev".


"Kõva mees" või "tegija" on meil paraku see, kellel on võimsam ning suurem auto, mitte see kelle auto on kõige keskkonna- ning kütusesäästlikum.

Selles osas on Eesti ja eestlased suures osas alles puberteedieas


Millal me täiskasvanuks saame, ma ei tea.


Eesti liikluses üritatakse teineteisele "ära teha" sellega, et minu masin on võimsam ja kiirem, autodest rääkides kasutatakse ka meedias pidevalt mõisteid kiirendus 0-100, turbo, hobujõud ning tundub, et terve meie liiklus on nagu üks suur reegliteta rallivõistlus stiilis - kes ellu jääb on võitja.


Aruka ning täsikasvanu mõttemaailmaga inimese jaoks ei ole oluline sõita võimalikult kiire, võimsa ja suure autoga. Täiskasvanud inimese jaoks on auto vahend, millega liikuda punktist A punkti B ning selle juures on oluline, et see oleks piisavalt mugav ning et see ei reostaks põhjendamatult palju keskkonda. Sest kes meist ikka tahaks elada prügimäel !


Hea, trendikas ning "Cool" autojuht ei ole see, kes sõidab linnas üksi suure maasturi või võimsa mootiriga kütsehävitajaga. "Cool" on see see, kes sõidab autoga, mis saastab võimalikult vähe keskkonda ja võtab võimalikult vähe kütust.


Tööle minnes näen igal hommikul, kuidas üks noor ema oma last suure Nissan Navaraga minu töökohaga samas majas asuvasse lasteaeda toob. Hoovi sõidatakse loomulikult uhke kaare ja kummivilinaga. Elavad nad aga sellest lasteiast umbes 300 meetri kaugusel!


Äkki jääb see lastead lihtsalt emale tööle minnes teepeale ? Ei, sealtsamast sõidab "emme" seesama 300 meetrit koju tagasi ja pargib auto maja ette.


Selliseid hetki nähes tekib mul alati mõte - kas tõesti on inimesele jalad loodud selleks, et susse kanda ja gaasipedaali vajutada ? Äkki vajame varsti ka "transportereid", mis meid oma soojast voodist autosse kannaks ?


Selles osas kurjustan vahest ka oma vanematega, kes kipuvad oma kodust vähem kui 10 minuti jalutustee kaugsel asuvasse poodi minema ikka autoga.

Õnneks kuulen ka nende suust üha enam minu kõrvadele suisa muusikana mõjuvat lauset - läksime jalutama :-)


***


Ei saa me läbi autota



Kui nüüd arvate, et olen põhimõtteline autode vastane ning käin ka kõige hullema ilmaga hambad ristis jalgsi, siis eksite.


Tänapäeva ühiskonnas on auto ning muu transport äärmiselt vajalik ja oluline. Küsimus ei ole mitte selles, KAS ma sõidan autoga vaid KUI PALJU ja MILLISE autoga.


Tõepoolest - igale poole ei ole ju vaja autoga ronida.

Minu kodupood asub jalutades umbes 10-15 minuti kaugusel ja oleks ülim rumalus sinna autoga minna, kui just lausvihma ei saja.


Tööle või kesklinna minnes kasutan ma pigem ühistransporti. Lisaks keskkonna hoidmisele säästan nii ka oluliselt raha. Pikemate otsade jaoks on leiutatud aga tore liikumisvahend nimega JALGRATAS.

Neile, kes ei tea, mis imevahendiga on tegu : see on nagu roller, aga edasiliikumiseks ei kuluta sa mitte taastumatud fossiilkütust vaid omaense lihaste jõudu




Kui aga iroonia kõrvale jätta, siis tõepoolest - auto on tänapäeva ühiskonnas oluline ja vajalik ning minagi ei kujutaks teatud situatsioonides elu ette ilma autota.

Kuid nagu juba eelnevalt mainisin - küsimus on selles, KUI PALJU ja MILLISE autoga Sa sõidad.


Kui käisime abikaasaga Belgiass, jäi esimese asjana silma see, et linnapildis liikusid peamiselt ringi väikesed linnaautod (Citycar). Nädala jooksul kohtasin vast paari - kolme maasturit.


Pärnu linnas ning üldse Eesti tänavapildis ringi vaadates, on pilt aga hoopis vastupidine - pigem domineerivad linnamaasturid, maasturid ning suured ja võimsad sõidukid.


Ma tõepoolest ei mõista neid inimesi, kes linnas uhkelt üksi oma suure maasturiga ringi sõidavad. Ei, ma ei ole kade, mul on neist inimestest kahju.

Kahju seepärast, et nad on nii rumalad.

Nad ei näe kaugemale oma ninaotsast ning ei mõista, kui suure "karuteene" teevad nad keskkonnale ning taastumatule maavarale - naftale- mida tuleks hoida nagu oma silmatera.


Tark ja tuleviku suunas mõtlev inimene kasutab autot vaid nii palju kui vajalik ning nii vähe kui võimalik.

Autot ostes peab aga tark ja tuleviku suunas mõtlev inimene silmas Ludwig Mies van der Rohepoolt üteldud kuldset tõde "LESS IS MORE".

Siinkohal pean silmas kütusekulu ning seda, kui palju või vähe auto keskkonda saastab.


Loodan, et järjest rohkem autoomanikke jõuab peagi selleni, et oma autos rääkides ei uhkustata mitte kilovattide ja hobujõudude ning kiirendusega vaid sellega, kui vähe minu auto kütust võtab ja kui keskkonnasõbralik ta on.



Millist autot siis osta ?


Auto ostmise puhul peaks eelkõige mõtlema, millisel otstarbel ma seda kasutan.

Kui sõidan peamiselt linnas ning üksi või kahekesi, ei ole otstarbekas osta maasturit või suurt autot. Väikese linnaauotga on linnas oluliselt mugavam liigelda ja parkida ning see kulutab oluliselt vähem kütust ja seeläbi raiskad lisaks kõigele ka vähem raha.


Kui me käime oma bändiga esinemas, siis selle asemel, et minna kohale mitme autoga, on seda loomulikult otstarbekam ja keskkonda säästvam teha minibussiga, kuhu mahuvad sisse kõik meie pillid, tehnika ja ka meie kolmekesi.


Kui peres on rohkem kui üks auto, ei ole mõtet soetada kahte suur pereautot või maasturit ja pereautot. Sekundeerivaks sobib paremini võimalikult väike ja ökonoomne sõiduvahend.


Sõidu ajal reostavad kõige vähem keskkonda hübriidautod, kui aga võtta arvesse auto keskmine eluiga ning kui palju on energiat ja loodusvarasid kulutatud autode valmistamisele, siis selgub kurb tõde, et oma eluaja jooksul saastab hübriidauto keskkonda oluliselt rohkem kui keskmine diiselmootoriga maastur !

Ehk nagu üteldakse "Good from far, but far from good"

***


Kõige keskkonnasõbralikumad autod on: Opel Corsa, Toyota Aygo, Toyota Yaris, Citroen C1, Mitsubishi Colt, Smart, Citroen C2, Citroen C3, Peugeot 206, Ford Fiesta, Renault Clio, Ford Fusion.


Kõige rohkem keskkonda saastavad autod on : Range Rover, Land Rover, Porhse Cayenne, Toyota Land Cruiser, Isuzu Trooper, Mercedes ML 500, VW Touareg, Audio Quattro.


***


Õnneks on uute keskkonnasäästlike autode tootmine viimastel aegadel muutnud üha suuremaks trendiks.


Londonis toimuval rahvusvahelisel autonäitusel esitles Ford Fiesta uue põlvkonna keskkonnasõbralikku versiooni Econetic.


Briti autotootja Lotus hakkas aga tootma keskkonnasõbralikku autot nimega Eco Elise, mis ei ole ainult kütusesäästlik, vaid loodud ka kõige keskkonnasõbralikumatest materjalidest, mida Lotus leida suutis.


Ka enamik elektriautosid on tegelikult väga suure keskkonnareostusega (kui võtta arvesse nende tootmist ning laadimisele kuluvat energiat ja akude eluiga ning nende hilisema käitlemisega seonduvat reostust).


Siiski on elektriautode seas ka üks erand. Nimelt tuli Oslo lähedal paiknev Norra väikefirma EbilNorge AB välja minu arvates tõelise pärliga !


Antud firma hakkas sel aastal tootma kodusest seinakontaktist laetavat linnaautot nimega Think City, mispeaks Euroopas müüki jõudma 2009 aastal. Auto on valmistautd 94% ulatuses taaskasutatavatest materjalidest, laadimisaeg on umbes 10 tundi ja ühe laadmimisega on auto võimeline läbima kuni 200 kilomeetrit. Auto tippkiiruseks on 100 km/h ning ühe kilomeetri hinnaks selle autoga tuleb umbes 15-20 senti.


24 comments:

Pilland said...

Your report is very interesting indeed. I invite You to see in my site a great collection of views of borders (riigipiirid) in my Italian-Estonian site http://www.pillandia.blogspot.com
Best wishes from Italy!

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Mercedes-BYD to launch Chinese-market EV based on outgoing B-Class
http://ee2020.wordpress.com/2010/08/10/report-mercedes-byd-to-launch-chinese-market-ev-based-on-outgoing-b-class/

Genfi autonäitusel olid ülekaalus elektriautod...

Geneva motor show dominated by launch of 'green' cars
http://www.nytimes.com/2010/03/01/business/global/01autoshow.html

http://news.bbc.co.uk/2/hi/business/8543877.stm

http://blogs.ft.com/gapperblog/2010/03/geneva-motor-show-full-electric-cars-coming-to-the-market-or-are-they/

http://evworld.com/news.cfm?newsid=22961

http://www.swissinfo.ch/eng/business/Electric_cars_reveal_positives_and_negatives.html?cid=8422968&rss=true

http://www.inhabitat.com/2009/03/10/transportation-tuesday-the-greenest-vehicles-at-geneva-2009/

http://www.bnet.com/2468-13071_23-400282.html

http://www.bnet.com/2468-13071_23-400282.html

http://blog.caranddriver.com/valmet-eva-electric-car-concept-debuts-in-geneva/

http://www.earthtechling.com/2010/03/ford-brings-five-green-cars-to-geneva-auto-show/

http://www.motorlogy.com/opel-to-reveal-ampera-electric-car-at-geneva-motor-show-112/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Tulevik: elektriautod
http://www.epl.ee/artikkel/581232
Hea uus energiailm

http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/04/tood-peaks-saama-eesti.html

http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/search?q=tasuta+transport+dublinis

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriauto mis maksab 150 000 teenib ennast tasa 6 aastaga.
http://www.zev.ee/foorum/viewtopic.php?f=2&t=50

Eesti esimene elektrisportauto ZEV Seven http://www.ekspress.ee/news/paevauudised/majandus/article.php?id=28223945
BIG STORY: Presenting The first Estonian Electric Roadster – ZEV Seven (2 VIDEOS!)
http://www.tigerprises.com/2009/12/big-story-presenting-the-first-estonian-electric-roadster-zev-seven-2-videos/#more-915

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Euroopa ehitab ühtse süsteemi elektriautode laadimiseks
http://www.e24.ee/?id=268422

Elektriautoga sõideti ühe laadimisega tervelt 1000 km!
http://uudised.ekspressauto.ee/news/auto/article.php?id=31257185

Elektriautod saavad 10 korda mahukamad liitium-õhk-akud?
http://uudised.ekspressauto.ee/news/auto/article.php?id=31000785

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektritraktor
http://www.hyev.cn/content/en/product/src/HY-T03.html

http://www.hyev.cn/content/en/product/src/HY-T03.html

This model is small and flexible, specially emphasizing its features of low pollution, low noise, easy to operate, and widely used for traction work of short-distance transportation in community cleaning, factory and mine, station, port, airport, warehouse etc..

Size(mm) 1580×820×1300    
Passenger Load(person) 1    
Traction Weight(kg) 1500    
Voltage(V) 48    
 

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Electric Buses Promote "Low-carbon World Expo"
http://www.gochinaauto.com/modules/news/article.php?storyid=4577

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Elektriauto ZEV 1
http://www.zev.ee/index.php?id=37&id_lang=1

Elektriauto ZEV MiniVan 15090
http://www.zev.ee/index.php?id=41&id_lang=1

Elektriauto ZEV ZR1510 Li
http://www.zev.ee/index.php?id=36&id_lang=1

ZEV Seven
http://www.zev.ee/index.php?id=25&id_lang=1

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Kogu Eesti kaetakse elektriautode laadimiskohtadega
http://uudised.ekspressauto.ee/news/auto/article.php?id=32243395

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Ten Electric Cars Expected to be Mass Produced in China Auto Market
http://www.gochinaauto.com/modules/myalbum/photo.php?lid=5681

Ten Electric Cars Expected to be Mass Produced in China Auto Market
http://www.gochinaauto.com/modules/myalbum/photo.php?lid=5683

Ten Electric Cars Expected to be Mass Produced in China Auto Market
http://www.gochinaauto.com/modules/myalbum/photo.php?lid=5680

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Hind:US $3,000.00 2007 Other Makes E-Car-1 Rev-1 Neighborhood Electric Car 2dr Street Legal 35mph
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Rev-1-Neighborhood-Electric-Car-2dr-Street-Legal-35mph-/280523150899?cmd=ViewItem&pt=US_Cars_Trucks&hash=item41507b9633#ht_500wt_977

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Läbimurre elektriautonduses – 3 minutiga pool akut täis!
http://uudised.ekspressauto.ee/news/auto/article.php?id=32111421

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Eestis leiutatud ja ehitatud elektrisõiduki Exo-Bike mudelit: Exo Chiara ja Exo Neutrino.
http://www.motomaania.ee/index.php/2010/04/14/vaike-tohus-innovaatiline-exo-bike/

Eestlaste leiutatud elektrisõidukit Exo-Bike esitletakse tuleval nädalal
http://www.motomaania.ee/index.php/2010/04/08/eestlaste-leiutatud-elektrisoidukit-exo-bike-esitletakse-tuleval-nadalal/

e-bike Exo
http://www.exo-bikes.eu/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

http://www.epl.ee/artikkel/478477
Silwi Autoehitus plaanib e-autosid tootma hakata
http://ee2020.wordpress.com/category/eesti-asjad/
http://www.silwi.com/?
Silwi Autoehitus ehitab kliendi soovide järgi Mercedes-Benz tarbesõidukitest Sprinter ja Vito erisõidukeid, alates kiirabiautodest kuni luksusbussideni välja.
Sõltuvalt nõudlusest suudaksime riigi huvi korral toota 30-100 autot aastas.
http://www.epl.ee/artikkel/478477

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

http://www.sonumitooja.ee/vanaleht/2008/St43/lembit.htm


http://www.reporter.ee/2009/04/30/leiutaja-lembit-pani-oma-puugaasi-mosse-leekima/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Iga Eesti elanik, rinnalapsest raugani, maksab igal aastal 7500 krooni obrokit naftašeikidele, et siin Eestis liikuda Raplast Tallinna, Türilt Viljand
Mis on Elektromobiilne Eesti 2020?
http://ee2020.wordpress.com/about/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Äsja alustanud firma Veloelektron on loetud kuudega jõudnud nullist väikeseeriatootmise ettevalmistamiseni.
http://www.tigerprises.com/2010/04/eesti-kuumim-uus-elektrisoiduk-exo-bike-video/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/05/meile-pole-vaja-eurot-aga-on-vaja-tuua.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/08/zev-l-laheb-vaga-hasti-noh-nii-hasti.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Daimler, BYD sign joint venture agreement to bring electric cars to China
http://green.autoblog.com/2010/05/27/daimler-byd-sign-joint-venture-agreement-to-bring-electric-cars/

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

http://elektritsaabtasuta.blogspot.com/2010/08/shanghai-expo-2010-el-demonstreerib.html

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Peaaegu tasuta elektriautod tulekul http://paber.ekspress.ee/viewdoc/5D7165899C0D8CB7C22574E3003CF89B

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

elektritraktori tegi ta valmis kahe kuuga.http://www.sonumitooja.ee/vanaleht/2008/St43/lembit.htm

elektritsaabtasuta.blogspot.com said...

Electric Cars Offer Energy Independence
http://www.youtube.com/watch?v=DKAD0Hq6ZVA&feature=channel